Brandweerkazerne Polderbaan Schiphol
21287
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-21287,stockholm-core-2.3.2,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.6.7,select-theme-ver-9.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-7.4,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-22903
  • Moen & van Oosten - Brandweerkazerne Polderbaan Schiphol
  • Moen & van Oosten - Brandweerkazerne Polderbaan Schiphol
  • Moen & van Oosten - Brandweerkazerne Polderbaan Schiphol
  • Moen & van Oosten - Brandweerkazerne Polderbaan Schiphol

Brandweerkazerne Polderbaan Schiphol

  • Bereikbaarheid van ieder punt van de baan binnen 3 minuten, voertuigen moeten de kazerne binnen 30 seconden kunnen verlaten.
  • Ononderbroken zichtlijnen vanuit de verkeerstoren.
  • Maximum toegestane hoogte van het gebouw in verband met de zichtlijnen vanuit de verkeerstoren.

Uitgangspunten
De locatie en de vorm van de brandweerkazerne worden bepaald door tal van operationele eisen. De meest belangrijke daarvan zijn:

  • Bereikbaarheid van ieder punt van de baan binnen 3 minuten, voertuigen moeten de kazerne binnen 30 seconden kunnen verlaten.
  • Ononderbroken zichtlijnen vanuit de verkeerstoren.
  • Maximum toegestane hoogte van het gebouw in verband met de zichtlijnen vanuit de verkeerstoren.

Planbeschrijving

Het programma omvat een woonkamer, een bedrijfskeuken, kantoren, leslokalen, slaapkamers voor de 24/7 bezetting, een sportzaal en fitnessruimte, een trimbaan en de remise voor de crash-tenders.

 

Twee ruimten moesten intern zo hoog mogelijk zijn en kolomvrij uitgevoerd: de remise en de sportzaal. Van buiten gezien, moest het gebouw juist zo laag mogelijk blijven. De oplossing is een gebogen ligger als hoofddraagconstructie boven het dak. De ligger loopt diagonaal op het gebouw, evenwijdig met de zichtlijn vanuit de verkeerstoren. Hierdoor is het zicht op de baan optimaal gebleven. Als associatie met een klassieke brandweerhelm is de ligger van een goudkleurige autolak voorzien.

 

Vanwege de vereiste uitruksnelheid is gekozen voor een vierkanten gebouw. Dit geeft korte looplijnen van ieder punt binnen het gebouw naar de centraal gelegen remise. Het dak op het centrale bouwdeel heeft – ook vanwege de zichtlijnen – een gebogen vorm. De vleugelvorm van dit aluminium felsdak heeft een relatie met vliegtuigen.

 

De gevels van de laagbouw zijn bekleed met blank aluminium beplating met horizontale cannelures. De gevels tussen de hoge en lage bouwdelen bestaan uit lichtdoorlatende elementen. Dit brengt daglicht tot in de kern van het gebouw.

 

 

 

Henk Moen, architect BNA – Moen & van Oosten Architekten

Opdrachtgever

Schiphol Real Estate

Locatie

Schiphol Airport

Status

Opgeleverd, 2001

Type

Utiliteitsbouw

Kenmerken

Dienstengebouw voor Airside, Brandweerkazerne 24/7